OVER DIT
PROJECT
TOEN EN NU

ONTDEK ARTIKEL 23

We staan stil bij een belangrijke gebeurtenis uit het onderwijsverleden: de Pacificatie van 1917. Bijzonder onderwijs werd hiermee gelijkgesteld aan het openbare en daarmee kwam een einde aan de zwaarbevochten ‘schoolstrijd’. Sinds 1917 waarborgt Artikel 23 van de Grondwet – dat vrijheid van onderwijs mogelijk maakt – de diversiteit in het Nederlandse onderwijs. Dit leidt ertoe dat élke school uniek is. Nergens anders ter wereld is deze variatie aan onderwijs te vinden.

VOOR ALLE LEERLINGEN VAN NEDERLAND

Hoe ziet het Nederlandse onderwijslandschap er 100 jaar na de Pacificatie uit? Een vraag die de leerlingen van vandaag het best kunnen beantwoorden. Met dit project worden zij geprikkeld om op zoek te gaan naar de unieke eigenschappen van hún school en deze voor het nageslacht vast te leggen. Zo ontstaat een uniek beeld van de Nederlandse scholen anno nu.

MAAK EEN SCHOOL-ID

Aan de hand van actieve en interactieve opdrachten maken leerlingen een SCHOOL-ID en ontdekken ze de unieke eigenschappen van hun school. Door scholen met elkaar te vergelijken en te matchen, ervaren de leerlingen hoe divers het onderwijs in Nederland is. Een gevolg van Artikel 23 dat de vrijheid van onderwijs mogelijk maakt en waarborgt.

SAMEN MET

Het Nationaal Onderwijsmuseum heeft dit platform met steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ontwikkeld voor leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs.

Meld je aan en ontdek hoe uniek jouw school is